Saturday, January 9, 2010

Pungguk Merindu Bulan

Kenapa pungguk rindukan bulan?? Sudah lama aku mencari jawapan untuk soalan ini...Dari sejak zaman budak-budak lagi..Aku tidaklah terlalu paham apa kaitan bulan dengan pungguk sebenarnya. Tapi menurut cerita orang tua-tua, setiap kali waktu bulan mengambang penuh, pungguk(sejenis burung yang katanya adik-beradik dengan burung hantu) akan muncul diwaktu malam melihat keindahan bulan.

Menurut ceritanya juga, pada malam-malam yang gelap dan bulan tidak menerangi malam, pungguk akan menangis dan berbunyi sepanjang malam..Wah!!!Kenapa??Aku tidaklah tahu...Setelah aku menjadi lebih dewasa, dari beberapa sumber aku dapati cerita pungguk dan bulan adalah dongeng rakyat semata-mata...Tidak lebih dari sekadar sebuah cerita...



Bulan dikatakan cantik mengikut pandangan pungguk, tapi hakikatnya kemajuan teknologi menyatakan permukaan bulan berlubang-lubang, berkawah, dan tidaklah mulus sama sekali...Kasihan pungguk...Pungguk oh pungguk...
Adakah punnguk akan tetap merindu bulan????

Wallahualam....

No comments:

Post a Comment