Sunday, January 31, 2010

Maaf, Aku Terpaksa Pergi...


Tiada kata dapat menggantikan rasa. Segalanya sudah berlalu. Pahit manis sepanjang bersamamu memberi seribu erti. Sungguh, aku pergi tanpa kerelaan hati. Tapi apa dayaku? Takdir telah menentukan. Sebagai insan ku turutkan jua. Andai aku pernah membuat hatimu terluka seribu kemaafan jua ku pinta adanya. Tak pernah terlintas untuk melakukan itu di benakku. Sayang, aku cuma insan biasa yang tak lepas dari melakukan dosa. Andai maaf tak dapat kau beri, tiada apa dapat kukata. Aku redha. Aku tidak dapat menanti untuk melihat lukamu itu terubat. Aku benar-benar perlu berlalu.

Biarlah aku pergi membawa diri. Akan aku doakan kesejahteraanmu seperti selalu. Sedari dulu aku tak pernah jemu melakukan itu. Aku berjanji selagi hayat dikandung badan dan selagi Tuhan mengizinkan aku akan tetap setia padamu. Tidakku punya timbunan harta. Jangankan harta, kilauan emas saja tak layak untuk aku melihat. Percayalah sayang. Hanya janji yang mampu ku beri. Ikatan suci tulus dari hati. Usahlah kau ragu. Aku pasti kembali padamu suatu hari nanti. Usahlah kau tangiskan pemergian ini. Insyallah aku akan kembali.


Aku tak pasti apakah kenangan indah kita akan terulang lagi. Apakah kau akan tetap setia menanti diri ini? Masihkah kau di situ tetap akan menerima aku? Entahlah, segalanya aku serahkan pada Sang Pencipta. Seandainya kau tak lagi sudi, aku relakan jua. Takkan sanggup aku membiarkan kau derita. Kau pun tahu yang di sana tidak sempurna seperti dirimu. Tak mungkin aku berpaling. Bukan aku tak mahu tetap di sisimu. Aku cuma ingin kau tahu disana tanggungjawabku telah sekian lama menunggu. Cita-cita dan jalan kehidupanku disana. Pengorbanan ini sangat pedih demi sebuah mimpi. Moga mimpi itu menjadi realiti.


Maaf, aku terpaksa pergi... Wahai tanah airku.

No comments:

Post a Comment