Sunday, January 10, 2010

A picture is worth thousand words...


Gambar di atas diambil saat keluar dari sebuah kedai. Sewaktu mahu melangkah keluar dari pintu yang penuh dengan barang-barang jualan tersebut, mataku terpandang seorang budak perempuan berlari-lari mendukung adiknya(mungkinlah, aku pun tidak pasti). Aku tertarik. Perhatianku terpusat dan terarah pada moment itu. Bermacam-macam persoalan dengan laju mengisi benakku. Aku belum pernah hunting untuk 'street photography', tapi entah kenapa aku teringatkan kamera di dalam beg. Kejadian itu pantas menggerakkan aku, dan apa yang dihadapanku di'snap' dengan seadanya.


Gambar kedua ini, disnap tak lama selepas gambar pertama. Ada dua orang budak lelaki yang bermain di situ minta untuk diambil gambar. "Bang,amik gambar kitorg bang..," lebih kurang bunyinya. Aku pon menghalakan lens kamera ke arah mereka, snap dilakukan dan terhasillah sekeping gambar lagi. Saat itu aku tak banyak berkata-kata. Semuanya berjalan dengan cepat.

Ku abadikan pengalaman ini melalui kepingan gambar.Tak banyak yang dapat aku katakan. Cuma bermacam perasaan berbaur dan bercampur di lubuk sanubari melihat gambar-gambar ini. Kasihan, tergamam, bangga, sedih, gembira, penyesalan, keinsafan, kesyukuran, penghargaan dan lain-lain lagi..Mungkin kata-kata tersebutlah yang paling dekat untuk mengungkap perasaanku. Benarlah kata orang,"A picture is worth thousand words...".

No comments:

Post a Comment