Monday, January 13, 2014

Sajak untuk Emak

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
Ku madahkan baris-baris teristimewa ini 
Karena rindu kasih dan cinta sayang untuk emak 


Emak, bonda ratu hatiku;

25 tahun dulu.
Dalam rahim kasihmu sembilan purnama
Kita bersama penuh bahagia
Emak bawa saya kemana-mana

Satu hari saatnya tiba
Sakit yang emak rasa
Perjuangan bersabung nyawa,
Antara airmata, darah dan peluh basah
Bak kata ayah; dalam susah payah, emak tak menyerah
dan Emak lahirkan permata hati yang pertama - saya

Anak emak menangis waktu itu
Tapi emak senyum gembira
Emak beri nama syurga pada saya
Kemudian emak jaga siang malam
Beri susu, mandi dan besarkan saya hingga dewasa

Emak, maafkan saya...
Dulu saya nakal dan tak dengar kata
Saya masih ingat emak marah saya
Emak pukul saya dengan rotan dan hanger
Saya nangis sepanjang hari tanpa henti...

Kemudian sebelum tidur, 
Emak datang dan bisik pada saya
"Emak marah awak, sebab emak sayang awak.."
"Emak nak anak mak jadi orang berguna."

Emak ajarkan saya iman dan taqwa
Emak didik tentang adab dan sopan
Bekalkan Qur'an untuk kehidupan
Kemudian emak pesan carilah syurga!

Sabar mendidik anakmu dengan doa restu,
Kasih sayang dan lembut cinta
Emak besarkan saya dengan apa adanya
Sebab emak kata kita bukan orang kaya
Cukuplah hidup sekadarnya saja
Jerih payah dan pengorbanan emak tak mengenal malas
Hanya Allah yang mampu balas

Saya doa hari-hari 
Saya minta sangat-sangat pada Allah
Dan saya akan lakukan tanpa jemu sampai akhir waktu
Sepertimana doa yang emak ajar pada saya
Ya Allah, Kasihanilah emak dan ayah 
Sebagaimana mereka mengasihani saya sejak kecil.

Emak, bidadari hati saya
Susah untuk mencari galang ganti dirimu
Emak kata dah teringin menimang cucu
Ingin melihat menantu, sebelum pergi pada Yang Satu

Emak jangan risau calonnya dah ada,
Dia si gadis manis berkurung ungu;
Manis macam kentang celup sundae yang cair
Tapi mungkin bukan sekarang, sebab saya belum bersedia
Saya serahkan istikharah dan tawakkal pada Maha Berkuasa
Emak, doakan yang terbaik untuk kami, dunia dan akhirat sana...

Kalau pun, seandainya tiada jodoh antara kami berdua
Emak carilah untuk saya
Baik pada emak, baik juga pada saya

Akhirul kalam,
Emak, insan paling mulia buat saya..
Di telapak kaki emak syurga saya...
Restukan saya mencapai cita-cita syahid dijalanNya
  
Tanpa emak saya bukan siapa-siapa
Saya janji akan sayang emak sampai bila-bila,
Sebab emak cinta pertama dan selamanya untuk saya
Sebab emak insan paling sempurna dan terbaik yang pernah saya ada
Emak, terima kasih untuk segala-galanya...

-Anakmu-




 
 





  



  





No comments:

Post a Comment