Tuesday, May 3, 2011

The Early Days

11/10/ 2010 - Dept. Of Radiology & Diagnostic Imaging

Awal pagi, aku keluar dari rumah dengan berbekal doa. Memulakan langkah baru di hari pertama menjalani tahapan klinikal, aku tidak tahu harus berbuat apa dan harus bagaimana. Aku pasrah. Sedia aku menanti. Dalam debar semangat yang berkobar-kobar, aku melihat kelibat berbaju putih mendekat. Aish, bahaya...

Blurr...Tidak tahu ingin berkata apa...Aku hanya duduk dan tunduk mendiamkan diri. Seseorang telah berdiri di hadapan ruangan memberi salam dan lantas memulakan kata-kata. Menerangkan aturan dan kegiatan yang harus aku jalani. Aku kurang jelas tapi apa yang pasti aku akan berada di sini selama 3 minggu... Ucapan perkenalan itu selesai dan kepingan- kepingan hitam satu-persatu bergantian diletakkan di kotak cahaya. Kelas bimbingan teori pun bermula..

Filem X-ray sudah di depan mata, menandakan perjuangan sudah bermula. Dengan skemanya, aku menumpukan titik fokus ke kotak cahaya(light box) itu... Berawal dengan sejarah X-ray, apa gunanya, apa pentingnya, proses pembuatan dan pemprosesan filem, dan bagaimana X-ray diinterprestasikan, sehinggalah sampai ke sesi diskusi...Bertanya jawab apa yang tidak pasti...Selesai sudah bahagian teori...

Selanjutnya, aku dan kawan-kawan pergi pula ke ruangan baca foto. Di sini, Light box memenuhi seluruh ruangan. Dokter-dokter duduk dihadapan filem-filem X-ray. Ada kira-kira 16 station semuanya...4 daripadanya adalah CT-scan... Setiap hari ratusan lembar X-ray harus di baca. Di sahkan normal atau tidak. Sesugguhnya itu bukan hal yang mudah...Aku duduk bersama dokter di salah satu station itu dan sama-sama membaca foto.

Mulanya aku tengok semua X-ray sama... Tapi lama-lama barulah aku faham dengan X-ray sahaja tanpa melihat patient kita boleh tahu apa sakit dia. Contoh, ada patient TB(Tuberculosis) yang kita cari pada X-ray Thorax adalah Ghon focus, consolidation, dan cavitation... Dengan benda-benda tersebut dapatlah ia menjadi penunjang kepada diagnosis. Setiap penyakit ada ciri khas bergantung kepada patologinya. Bukan setakat TB sahaja, ada pneumonia, pnemothorax, atelectasis, dan banyak lagi la...

Hari-hari seterusnya, aku belajar tentang X-ray abdomen, tulang-belulang, tengkorak, dan lain-lain. Minggu kedua, diajar bagaimana prosedur pengambilan foto, penggunaan kontras, USG, CT-scan dan MRI. Ikutlah radiographer buat kerja. Minggu ketiga, belajar tentang radiotherapy. Patient cancer yang dirawat menggunakan X-ray. Boleh tahan menarik juga.

Begitulah adanya cerita tiga minggu pertama aku bergelar Dokter Muda... Sekian...Moga bermanfaat adanya...

Wasalam...

No comments:

Post a Comment