Monday, July 27, 2009

AKU DAN RULE OF THIRD...



*(Gurindam Pasal 5):
Dan sebagaimana aku katakan,
Dengarkan tuan suatu rencana
Mengarang daku di dalam gundah gulana
Barangkali bahasaku kurang kena
Tuan betulkan dengan sempurna...

Kata ganti nama “aku” digunakan dalam penulisan blog ini kerana hadirnya menunjukkan ketelusan dan kemesraan dari dasar hati yang paling dalam. “Aku”juga lebih merujuk kepada situasi yang lebih santai dan bersahaja namun tetap tidak terpinggir dari keseriusan. Berikut adalah tiga perkara yang akan menjadi aturan dan prinsipku dalam penulisan blog ini;


1. LILLAHI RABBI (kerana Allah Tuhanku)
 Kerana Allah semata-mata. Tidak lain dan tidak bukan aku menulis blog ini adalah untuk
menjalankan bahagian dari kewajibanku sebagai hamba-Nya.
 “Amar maaruf nahi munkar”. Aku telah dilahirkan ke dunia sebagai khalifah dan telah diberi
amanah untuk memakmurkan dunia. Aku menyeru kepada kebaikan dan mencegah
kemungkaran.
 Sebagai orang yang mengaku Islam dan beriman pada sang Khaliq aku ingin berpesan-pesan
pada kebaikan dan kebenaran. Semoga semuanya berjalan dengan kesabaran. Aku
mengharap redha-Mu, Ya Allah..

2. AKU MENULIS BUKAN KERANA NAMA
 Aku menulis kerana sifat kasih pada sesama insan dan menyatakan kasih sayangku.
 Kemungkinan ada kandungan dalam blog ini di ambil dari sumber luar, akan diperjelaskan
asal dan kedudukannya.
 Ada artikel berdasarkan realiti dan ada juga yang berbaur fantasi.
 Kita sama, semuanya sama; apa yang ada hanyalah kehidupan.

3. SEE, FEEL FREE, AND SORRY
 Yang terkandung dalam blog ini adalah artikel bebas. Tiada kena-mengena dengan mana-
mana pihak.
 Tidak bermaksud untuk menyakiti atau melukai hati dan perasaan sesiapa.
 Yang baik jadikan teladan, yang buruk jadikan buangan...
 Segala kekurangan dan kesilapan harap dimaafkan...

*Gurindam Pasal 5 diatas diambil dan diolah dari bahagian Gurindam Dua Belas hasil nukilan Raja Ali Haji...

No comments:

Post a Comment